Kategori |
Deneme-İnceleme |
---|---|
Cilt Türü | Karton Kapak |
Basım Tarihi: | 1987 |
Baskı Sayısı | 2 |
Ebat: | |
Dil: | Türkçe |
Kâğıt Türü: | 3. Hamur |
Sayfa Sayısı: | 288 |
ISBN: | ----- |
Yazar hakkında haber bulunamadı.
Bedri Rahmi Eyüboğlu
Doğumu: 1911, Görele/Trabzon Ölümü: 21 Eylül 1975, İstanbul
İlk ve orta öğrenimini Trabzonda yaptı. Öğrencilik yıllarında resim öğretmeni Zeki Kocameminin ilgisiyle resime yöneldi. 1929da İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümünün hazırlık sınıfına girdi. Nazmi Ziya Güran ve İbrahim Çallının öğrencisi oldu. 1931de diplomasını almadan akademiden ayrılarak Fransaya gitti. Dijon ve Lyonda çeşitli özel atölyelerde çalıştı. 1932de Parise geçti. Bir ay kadar Andre Lhoteun atölyesinde çalıştı. 1933te Londraya gitti, aynı yılın sonlarında Türkiyeye döndü. Cemal Tollu, Nurullah Berk, Sabri Berkel, Faik İzer ve Zühtü Müridoğlu ile birlikte D Grubunu kurdu. 1934te yurt dışında ve Türkiyede yaptığı 30 resmi ile D Grubunun sergisine katıldı. 1936da daha önce yarım bıraktığı Güzel Sanatlar Akademisinin diploma sınavına girdi. Hamam isimli resmiyle birinci olarak diploma aldı. Aynı yılın sonlarında Akademinin Resim Bölümüne Leopold Levynin asistanı olarak atandı. CHPnin yurt gezisi programı kapsamında 1938de Edirneye, 1942de Çoruma gitti. Daha sonra Ses dergisinde sanat ve estetik konularında yazılar yazdı. Çorumda inceleme fırsatı bulduğu geleneksel halk kültürü, sonraki çalışmaları üzerinde etkili oldu. Dönem dönem çeşitli resim anlayışlarına yönelse de toplumsal içeriği ağır basan resimler gerçekleştirdi. Eyüboğlu, 1940tan başlayarak bütün sanat hayatı boyunca resim çalışmalarına paralel bir anlayışla duvar resimleri, kabartmalar ve mozaik panolar yapmayı da sürdürdü. Güzel Sanatlar Akademisi öğretim üyesi bulunduğu bir sırada İstanbul Cerrahpaşa Hastahanesinde pankreas kanserinden öldü. Küçükyalı Altıntepe Mezarlığında toprağa verildi. Ölümünden sonra Milliyet Sanat dergisince 1976 Yılının Sanatçısı seçildi. Şiir yazmaya lise yıllarında başladı. İlk şiirleri 1928de Muhit dergisinde çıktı. Sonra Birinci Yeni çizgisinde karar kılarak Yeni Adım, Tan, Ses, Gün, İnsan, İşte, Büyük Doğu, Varlık, Yeditepe gibi dergilerde şiirlerini yayımladı. Şiirlerinde de resim çalışmalarına paralel bir anlayışla halk edebiyatının zengin motiflerinden yararlandı. Karadut isimli şiiriyle ünlendi.
Eserleri
Şiir: Yaradana Mektuplar (1941), Karadut (1948), Tuz (1952), Üçü birden (İlk iki kitabıyla birlikte, 1953), Dördü Birden (İlk üç kitabıyla birlikte, 1956), Karadut 69 (Toplu şiirleri, 1969), Dol Karabakır Dol (Bütün şiirleri, 1974), Yaşadım (1977)
Gezi: Canım Anadolu (1953), Tezek (1975), Delifişek (1975)
Deneme : Resme Başlarken (1977)
Biyografi: Nazmi Ziya (1937)
Bedri Rahminin şiirinin bir tarafını bu hayat iştihası yaparsa, öbür yanını da gittikçe ağır basan bir populisme meydana getirir. Filhakika bu şâirde başından itibaren görülen saz ve halk şiirinden ve bilhassa halk dilinden gelme unsurlar sonuna doğru eserin hâkim vasfı olurlar. Bedri Rahmi Eyüboğlu bu tecrübeyi son zamanlarda büsbütün kilim ve diğer halk sanatlarındaki motiflerin ve stylisationun emrine vermek suretiyle resmine de nakledecektir. (Ahmed Hamdi Tanpınar, Edebiyat Üzerine Makaleler, 1977, s. 114)
Kullanıcı Yorumları
Henüz hiç yorum yapılmadı.